BIDANG
1.Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling
Input 1.1 Akademik
1.2 Kerjaya
1.3 Psikososial
1.4 Keluarga.
1.5 Peribadi
1.6 Kes Displin
1.7 Dadah
1.8 HIV/AIDS
1.9 Krisis
Kaedah
Kaunseling Individu
Kaunseling Kelompok
Bimbingan Individu
Bimbingan Kelompok
Konsultasi
2.Pengurusan Perkhidmatan dan Pentadbiran
Input 2.1 Maklumat Kerjaya
2.2 Maklumat Pendidikan dan Latihan
2.3 Maklumat Dadah
2.4 Maklumat HIV/AIDS
2.5 Maklumat Bahaya Rokok dan Kesihatan
2.6 Rancangan Tahunan
2.7 Kertas Kerja Program
2.8 Buku Rekod Perkhidmatan
2.9 Borang-borang Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling
2.10 Jadual Waktu Perkhidmatan
2.11 Maklumat Murid
2.12 Laporan Program
2.13 Kejayaan Bilik Kaunseling
2.14 Papan Kenyataan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling
2.15 Laporan dan Rekod Sesi
2.16 Penilaian Program
2.17 Rekod dan Laporan Kewangan
KAEDAH
Sistem fail
Paparan
Sebaran
Brosur/Pamplet
Poster
Buku Skrap
Perkongsian
3.Akedemik
Input 3.1 Pemilihan Matapelajaran Elektif
3.2 Kemahiran Belajar
a)Membaca
b)Mencatat/mengambil nota
c)pengurusan Masa
d)Pengurusan Diri
e)Mendengar
f)Mengingat
g)Mengulangkaji
h)Menjawab Soalan Peperiksaan
i)Menghadapi Peperiksaan
3.3 Mengumpul Maklumat Pelajaran atau Peluang Melanjutkan Pelajaran Di Institusi Pengajian Tinggi
Kaedah
Bimbungan Kelompok
Bimbingan Individu
Bengkel
Seminar
Kem/Perkhemahan
Tayangan Video
Pembimbing Rakan Sebaya
4.Kerjaya
Input 4.1 Inventori Minat
4.2 Inventori Personaliti
4.3 Inventori Nilai
4.4 Pemilihan Mata Pelajaran Elektif
4.5 Pengumpulan Maklumat Kerjaya
4.6 Pendedahan Kerjaya
Peluang Latihan Kerjaya
4,7 Penyebaran Maklumat
Kaedah
Bimbingan Kelompok
Bimbingan Individu
Lawatan
Ceramah
Forum
Seminar
Tayangan Video
5.Psikologi & Kesejahteraan
Input 5.1 Ujian Personaliti
5.2 Senarai Semak Masalah
5.3Merujuk Kad Maklumat Diri(jika perlu)
5.4 Kemahiran Komunikasi
5.5 kemahiran Asertif/Tegas Diri
5.6 Penyaringan Maklumat
5.7 Penggurusan Tekanan
5.8 Kemahiran Rohani
5.9 Kemahiran Membuat Keputusan
5.10 Kemahiran Pengawalan Diri
5.11 Kemahiran Aplikasi
5.12 Kemahiran Sintesis
5.13 Kemahiran Analisis Kritikal
5.14 Pengekalan Penghargaan Kendiri/self Esteem
5.15 Perkembangan Keremajaan
5.16 Konsep Kendiri
5.17 Pengendalian kendiri
5.18 Program Orientasi
Kaedah
Bimbingan Kerjaya
Merentasi Kurikulum
Bimbingan Kelompok
Bimbingan Individu
Forum
Kursus
Bengkel/seminar
Kem Bina Insan/diri
2.Pengurusan Perkhidmatan dan Pentadbiran
Input 2.1 Maklumat Kerjaya
2.2 Maklumat Pendidikan dan Latihan
2.3 Maklumat Dadah
2.4 Maklumat HIV/AIDS
2.5 Maklumat Bahaya Rokok dan Kesihatan
2.6 Rancangan Tahunan
2.7 Kertas Kerja Program
2.8 Buku Rekod Perkhidmatan
2.9 Borang-borang Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling
2.10 Jadual Waktu Perkhidmatan
2.11 Maklumat Murid
2.12 Laporan Program
2.13 Kejayaan Bilik Kaunseling
2.14 Papan Kenyataan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling
2.15 Laporan dan Rekod Sesi
2.16 Penilaian Program
2.17 Rekod dan Laporan Kewangan
KAEDAH
Sistem fail
Paparan
Sebaran
Brosur/Pamplet
Poster
Buku Skrap
Perkongsian
3.Akedemik
Input 3.1 Pemilihan Matapelajaran Elektif
3.2 Kemahiran Belajar
a)Membaca
b)Mencatat/mengambil nota
c)pengurusan Masa
d)Pengurusan Diri
e)Mendengar
f)Mengingat
g)Mengulangkaji
h)Menjawab Soalan Peperiksaan
i)Menghadapi Peperiksaan
3.3 Mengumpul Maklumat Pelajaran atau Peluang Melanjutkan Pelajaran Di Institusi Pengajian Tinggi
Kaedah
Bimbungan Kelompok
Bimbingan Individu
Bengkel
Seminar
Kem/Perkhemahan
Tayangan Video
Pembimbing Rakan Sebaya
4.Kerjaya
Input 4.1 Inventori Minat
4.2 Inventori Personaliti
4.3 Inventori Nilai
4.4 Pemilihan Mata Pelajaran Elektif
4.5 Pengumpulan Maklumat Kerjaya
4.6 Pendedahan Kerjaya
Peluang Latihan Kerjaya
4,7 Penyebaran Maklumat
Kaedah
Bimbingan Kelompok
Bimbingan Individu
Lawatan
Ceramah
Forum
Seminar
Tayangan Video
5.Psikologi & Kesejahteraan
Input 5.1 Ujian Personaliti
5.2 Senarai Semak Masalah
5.3Merujuk Kad Maklumat Diri(jika perlu)
5.4 Kemahiran Komunikasi
5.5 kemahiran Asertif/Tegas Diri
5.6 Penyaringan Maklumat
5.7 Penggurusan Tekanan
5.8 Kemahiran Rohani
5.9 Kemahiran Membuat Keputusan
5.10 Kemahiran Pengawalan Diri
5.11 Kemahiran Aplikasi
5.12 Kemahiran Sintesis
5.13 Kemahiran Analisis Kritikal
5.14 Pengekalan Penghargaan Kendiri/self Esteem
5.15 Perkembangan Keremajaan
5.16 Konsep Kendiri
5.17 Pengendalian kendiri
5.18 Program Orientasi
Kaedah
Bimbingan Kerjaya
Merentasi Kurikulum
Bimbingan Kelompok
Bimbingan Individu
Forum
Kursus
Bengkel/seminar
Kem Bina Insan/diri
TUGAS
1.Menyediakan perancangan tahunan program dan aktiviti perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah
2.Mengenalpasti keperluan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah melalui kajian keperluan,soal selidik,temubual dan perbincangan dengan pelajar,guruk,pentadbir,kakitangan sekolah,ibu bapa dan bekas pelajar
3.Merancangan,mengawalselia dan mengemaskini rekod dan inventori pelajar
4.Mengumpul,menyelia,menyebar maklumat bimbingan dan kaunseling kepada semua pelajar melalui sebarang media yang sesuai
5.Mengelola dan melaksanakan aktiviti bimbingan dan kaunseling kelompok dan tunjuk ajar yang meransang perkembangan pelajar secara optimum